Scholieren / studenten volgen hun lessen sinds 16 maart vanuit huis. Inmiddels zijn in de media berichten verschenen dat van een groot aantal scholieren sindsdien niets meer is vernomen.
Zorgelijke situatie
Scholen zijn er – ondanks talloze pogingen – niet in geslaagd om contact met hen of hun ouders te leggen. Dit is een zorgelijke situatie. Niet alleen worden leerlingen aan de leerplicht onttrokken, ook bouwen ze forse onderwijsachterstanden op of wordt het vertrouwen ondermijnd waarmee deze noodgedwongen manier van lesgeven valt of staat.
Veilige leeromgeving
Hoe wordt de veilige leeromgeving van studenten gewaarborgd als ze al wekenlang van de radar verdwenen zijn? Is de thuissituatie stabiel, zijn de studenten en hun ouders thuis? Wat is de reden van het uitblijven van contact?
CBZ brengt studenten weer in contact met school!
Vrijwel alle scholen hebben een online lesprogramma ontwikkeld of voorzien studenten wekelijks van een takenpakket. Het is belangrijk dat leerlingen hieraan deelnemen. Wanneer u constateert dat een student het programma niet volgt, neemt u contact op met CBZ. Wij bezoeken de student thuis en gaan het gesprek aan.
Thuis of niet thuis, altijd bericht
Onze verzuimrapporteur constateert of de student thuis is of spreekt de ouders of verzorgers aan. In alle gevallen wordt afgesproken dat de student contact opneemt met school. Daarnaast stimuleert de rapporteur om de onderwijsactiviteiten te hervatten. Uiteraard wordt er na ieder bezoek (ook bij niet-thuis) een afsprakenbrief bij de student achtergelaten. Op de afsprakenbrief staan de afspraken vermeld die op de aanvraag zijn aangekruist. Zo heeft de student zwart op wit welke afspraken moeten worden nagekomen.
Verzuimbezoek en Coronavirus, gaat dat wel samen?
Om verspreiding van het virus te voorkomen, hebben we een kleine wijziging toegepast in onze werkwijze. Waar mogelijk wordt het gesprek aan de deur gevoerd, op een veilige afstand van minimaal 1,5 meter. In alle andere gevallen vraagt de rapporteur aan de student op welk telefoonnummer hij of zij bereikbaar is. Daarop wordt het persoonlijk contact aan de deur beëindigd en het verzuimgesprek direct telefonisch vanuit de geparkeerde auto voortgezet.
We bellen altijd aan omdat we willen kunnen verifiëren of de student thuis is en of we de juiste persoon voor ons hebben. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat ook de student / ouders weten met wie ze te maken hebben.
Denk outside the box!
Wellicht staat u ook voor andere problemen waar CBZ een rol in kan spelen. Het bij de student thuisbezorgen van laptops, het overhandigen van lesmateriaal, het bezorgen van een leaflet met hulpinstanties of andere belangrijke informatie die anders niet bij de student aankomt.
Neem vrijblijvend contact met ons op en bespreek uw wensen en ideeën. Wij denken graag met u mee!