Waarom zou je aandacht besteden aan kort verzuim? Het duurt meestal maar een paar dagen. En welke acties moet je daar dan op inzetten?
Deze gedachten spelen bij veel bedrijven tot het uit de hand loopt. Kort verzuim verhoogt de kans op langdurige uitval. Het heeft een negatieve invloed op de organisatiecultuur (als jij wegblijft met een verkoudheid dan mag ik dat ook) en de kosten kunnen behoorlijk oplopen. De meeste verzuimverzekeringen hebben namelijk een eigen risicoperiode van 10 dagen of meer. Kort verzuim komt dan volledig voor rekening van de werkgever.
Genoeg redenen om kort verzuim vanaf vandaag aan te pakken met onze tips!
- Hanteer duidelijke spelregels bij ziekte en leg ze vast in een verzuimprotocol.
- Voer regelmatig gesprekken met medewerkers en speel in op signalen.
- Zet verzuimbezoeken in.
- Help leidinggevenden in hun rol om verzuim te voorkomen en te verkorten.
- Spreek dezelfde verzuim-taal.
- Bedenk passende werkzaamheden.
- Wees flexibel.
- Verhoog het werkplezier.
Ad 1. Leg vast wat je als werkgever en werknemer van elkaar mag verwachten bij verzuim. Vanaf de 1e verzuimdag tot aan de hersteldatum moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor welke actie.
Ad 2. Als je regelmatig met elkaar spreekt, weet je wat er speelt binnen de organisatie. Zo kan je rekening houden met persoonlijke omstandigheden of begrip krijgen voor een lastige planning of het niet krijgen van een vrije dag. Verzuim komt meestal niet uit de lucht vallen. Gebrek aan motivatie, stress, prikkelbaarheid en concentratieproblemen zijn signalen die verzuim kunnen voorspellen. Voorkom verzuim door deze signalen bespreekbaar te maken en samen naar oplossingen te zoeken.
Ad 3. Verzuimbezoeken verhogen de drempel om je af te melden. Waar een leidinggevende niet meer kan doordringen tot een medewerker, heeft een gesprek met een onafhankelijke verzuimrapporteur meestal wel impact. Bij een verzuimbezoek wordt de medewerker bewust gemaakt van zijn inspanningsplicht om te werken naar mogelijkheden. In een gesprek over taken en werkzaamheden wordt de medewerker gecoacht in het denken in mogelijkheden. De afspraken en mogelijkheden voor werkhervatting worden vastgelegd in een verslag voor de leidinggevende.
Ad 4. Als Leidinggevende is je rol als verzuimbegeleider niet je hoofdtaak. Zonder ervaring, kennis of training in verzuimgesprekken loop je de kans in veel valkuilen stappen. Zorg ervoor dat leidinggevenden over de juiste basiskennis beschikken om te voorkomen dat je de grip verliest en het verzuim uit de hand loopt.
Ad 5. Wat bespreek je met iemand die zich ziek meldt? Wat mag je vragen, wat mag niet en wat is juist noodzakelijk? Bij ziekte ben je al snel geneigd om te praten over klachten, pijn, medicatie en behandelingen terwijl dat nu juist factoren zijn waar je geen invloed op hebt. Als je weet waarover het gesprek gevoerd moet worden, kom je veel sneller tot werkhervatting.
Ad 6. Als werkgever heb je de plicht om passend werk aan te bieden bij ziekte. Hoe beter je hebt nagedacht over vervangende werkzaamheden binnen de organisatie, hoe sneller je passend werk kunt aanbieden. En leren denken in mogelijkheden is iets wat voor iedereen waardevol is.
Ad 7. Bij denken in mogelijkheden hoort een grote mate van flexibiliteit. Zowel in denken als in doen! Hoe meer taken je kunt uitvoeren hoe breder inzetbaar je bent. Dat is niet alleen goed voor je ontwikkeling maar ook goed voor je lichaam. Taakroulatie vermindert de kans op klachten aan arm, nek en schouder.
Ad 8. Mensen die plezier hebben in hun werk, verzuimen minder, leveren betere prestaties en zijn productiever. Zorg er dus voor dat het goed zit met de basisbehoeften van werknemers. Zelfstandig beslissingen kunnen nemen, betekenisvol werk doen en een fijne samenwerking met collega’s dragen bij tot meer werkgeluk.