Het ROC Tilburg heeft de aanpak van VSV hoog op haar prioriteitenlijstje staan.
Wij vroegen de heer Kees den Ridder, Directeur ROC Tilburg, vestiging Kasteeldreef / Commerciële Dienstverlening en mevrouw Fogel von der Fuhr, coördinator studieloopbaanbegeleiding om de volgende vragen te beantwoorden.
Wat is de reden geweest om verzuimbezoeken aan te vragen bij CBZ?
Het verzuim van onze studenten was torenhoog. Vaak was niet meer te controleren of het om verzuim ging of om spijbelen. We zijn tenslotte geen artsen maar docenten wiens taak het is om zoveel mogelijk studenten op te leiden tot volwaardige beroepsmedewerkers. In die opleiding leveren we eerste aanzet tot een goede beroepshouding. In het bedrijfsleven is verzuim en de aanpak hiervan ondergebracht bij een Arbodienst. Vaak worden daar goede resultaten geboekt juist door het afleggen van huisbezoeken. Wij hebben geen arbodienst voor studenten maar kunnen nu wel gebruik maken van het middel huisbezoeken.
Waarom zou juist deze aanpak werken?
Het is vooral een belangrijke signaalfunctie naar studenten toe. “Je wordt gemist en we willen graag van je weten wat er aan de hand is. En je kunt niet zomaar wegblijven.” Er is een direct persoonlijk contact met een student en er worden afspraken met de student gemaakt over terugkeer op school. Dat is anders dan dat ze gebeld worden. En als school heb je naar aanleiding van het bezoek ook weer een insteek voor een gesprek.
Wat verwacht u te bereiken met het verzuimbezoek?
We zien dat studenten eerder terug op school komen en niet onnodig langer thuis blijven. En we hopen natuurlijk ook dat de student zich bedenkt voor hij zich ziek meldt en toch probeert naar school te komen; er kan immers controle plaats vinden. Mocht een student niet thuis blijken te zijn dan is ook dat aanleiding tot een gesprek over het verzuim. .
Wanneer zet u het verzuimbezoek in?
Eigenlijk zijn dat verschillende aanleidingen maar er moet in ieder geval sprake zijn van een ziekmelding. Als een student zich ziek meldt en er is twijfel, als een student veel verzuim heeft en de oorzaak is onbekend of niet besproken. In een enkel geval zetten we het ook in als een student niet op school is en onbereikbaar blijkt. Er is dan sprake van zorg. Als laatste gebeurt het soms ook willekeurig, dus zonder meteen twijfel te hebben bij een ziekmelding maar om een signaal te geven aan de studenten in de klassen.
Wat voor effecten ervaart u naar aanleiding van het inzetten van het verzuimbezoek?
Er wordt in ieder geval onder de studenten over gesproken en het gaat snel rond dat je ook op school controle kan krijgen als je er niet bent. We integreren het ook in lesprogramma’s door het te hebben over een beroepshouding en wat dat betekent. Daar hoort verzuimbeleid ook bij als voorbereiding op het toekomstig werknemerschap.
Hoe zijn de reacties van leerlingen / ouders?
Die zijn heel wisselend, maar tijdens de introductie horen studenten al dat het uitvoeren van huisbezoeken een onderdeel is van ons verzuimbeleid. Ouders horen dit tijdens de eerste ouderavond. De meeste studenten en ouders snappen het wel, maar leuk vinden is wat anders. Je geeft toch aan dat je niet het volle vertrouwen hebt in iemand.
Hoe verloopt de samenwerking met CBZ?
Wat ons betreft prima, al hoewel er weinig sprake is van direct contact. Als er een huisbezoek wordt uitgezet, wordt dat dezelfde dag uitgevoerd. De terugkoppeling vindt plaats via de mail.
Hoe past CBZ in de nieuwe aanpak voortijdig schoolverlaten van regio 35 “Vooral Samen Verantwoordelijk”?
Heel goed, het stukje direct contact en controle aan huis tijdens ziekte van een student is voor ons als school niet te doen, maar we hebben wel last van het hoge verzuim. Dit is een mooie aanvulling op ons huidige verzuimbeleid en helpt mee aan het verlagen van het verzuim en mogelijk uitval (VSV).
Zou u CBZ aanbevelen aan andere scholen?
Zeker, zoals eerder gezegd , het is een aanvulling op een verzuimbeleid en een voorbereiding op het werknemerschap.
Heeft u nog suggesties voor CBZ?
Noteer tijdens het huisbezoek het juiste telefoonnummer van de studenten, de nummers veranderen snel, en soms maakt dat het hebben van contact lastig is. Als de student dan toch wordt gesproken kan dit gevraagd worden en in de terugkoppeling verwerkt worden. Er staat verder een concrete afspraak over terugkeer van de student en dat wordt als prettig ervaren.