Leilah Odeh is Beleidsmedewerker Verzuim en VSV van het ROC van Amsterdam, vestigingen MBO College Airport en MBO College Amstelland.
Het ROC van Amsterdam is al jaren klant bij CBZ en wij vroegen Leila het volgende:
Wat is de reden geweest om voor uw opleiding/locatie verzuimbezoeken aan te vragen bij CBZ?
Het is één van de tools die wij inzetten in onze verzuimaanpak.
Waarom zou juist deze aanpak werken binnen de opleiding/locatie?
Het unieke van de verzuimbezoeken van CBZ is de snelheid: vraag je vandaag een verzuimbezoek aan, wordt de student vandaag bezocht. Als je snel wil weten of de student thuis is of niet, dan moet je bij CBZ zijn. Voor je lik-op-stukbeleid een cruciale factor.
Wat verwacht u te bereiken met het verzuimbezoek?
Dat studenten in de gaten krijgen dat we bezorgd om hen zijn en dat hun afwezigheid niet ongemerkt blijft.
Wanneer zet u het verzuimbezoek in?
Het verzuimbezoek wordt door de teams ingezet als het op geen enkele andere wijze lukt om contact te krijgen met een student.
Wat voor effecten ervaart u naar aanleiding van het inzetten van het verzuimbezoek?
Het “schrikeffect” bij de studenten wat zich rondspreekt. Dit heeft goede effecten in die zin dat studenten het niet zo ver laten komen.
Hoe zijn de reactie(s) van leerlingen/ouders?
Het varieert van verbaasd, geërgerd tot positief: de afwezigheid valt op!
Hoe verloopt de samenwerking met CBZ?
Die verloopt prettig.
Zou u CBZ aanbevelen aan andere scholen?
Jazeker.
Heeft u nog suggesties voor CBZ?
Ik mis de nieuwsbrief en heb de lekkere bonbonnetjes gemist in januari, vond ik altijd erg attent en is ook een manier die niet veel kost maar wel klanten bindt.