Opbellen of aanbellen?
Wanneer heb je voor het laatst iemand recht in de ogen aangekeken bij een ziekmelding? Waarschijnlijk nooit. De meeste ziekmeldingen gaan via de telefoon, Whatsapp of een online vragenformulier.
Dat is een gemiste kans. Want door elkaar aan te kijken zorgt je brein er letterlijk voor dat je op één lijn komt met de ander. Taal komt beter binnen en je komt sneller tot afspraken.
Persoonlijk contact is altijd beter
Communicatie wordt voor het grootste gedeelte bepaald door lichaamstaal en voor slechts een klein gedeelte door woorden. Je krijgt dus veel meer informatie als je tegenover iemand zit tijdens een gesprek. Houding, gebaren, gezichtsuitdrukkingen en oogbewegingen bevestigen of hetgeen iemand zegt overeenkomt met wat je ziet.
Thuissituatie
Bij een huisbezoek zie je met eigen ogen hoe je iemand aantreft en in welke omgeving hij of zij moet herstellen: is het huis sterk vervuild, is er sprake van lawaai, stank of zijn er andere omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op het herstel? Je ziet in welke gemoedstoestand iemand op dat moment verkeert, of iemand vrolijk is, emotioneel, ongeïnteresseerd, angstig, verward, agressief of gestrest. Je ervaart hoe iemand zich beweegt: soepel, verkrampt van pijn of trillerig. Allemaal factoren die bij een telefoongesprek of via digitale communicatie worden gemist.
Vanzelfsprekend worden deze observaties op grond van de privacywetgeving niet vastgelegd en ook niet mondeling teruggekoppeld aan de opdrachtgever. Maar visuele communicatie is wel een onlosmakelijk onderdeel van het verzuimbezoek. Meent je gesprekspartner wat hij zegt en komt het overeen met wat je ziet? Zonder hieraan direct conclusies te verbinden, helpen de non-verbale uitingen de inzetbaarheidscoach om het beste uit het gesprek te halen met uitkomsten die voor beide partijen reëel zijn en gerespecteerd worden.
Onafhankelijk
De onafhankelijkheid van de verzuimrapporteur is een niet onbelangrijk pluspunt. Hij of zij heeft geen geschiedenis met de medewerker en er is geen werkgever-werknemer relatie. Zo kan het gesprek ongekleurd over het werk en de afspraken over terugkeer naar het werk gaan.
Overtuigende resultaten
Nog steeds niet helemaal overtuigd van de meerwaarde? Onze statistieken tonen aan dat in bijna 80% van de gesprekken een snelle hervattingsafspraak wordt gemaakt en dat er in slechts 7% van de gevallen een bedrijfsarts aan te pas hoeft te komen. Dus hoe eerder het bezoek, hoe sneller de terugkeer naar werk en hoe groter de winst. Want één dag minder verzuim bespaart al snel € 250,– of meer!
Introductie binnen uw organisatie
Wilt u verzuimbezoeken een standaard onderdeel laten zijn van uw verzuimaanpak? Neem contact met ons op en wij helpen u van A tot Z bij de introductie van het verzuimbezoek binnen uw organisatie.