De meeste acties om voortijdig schoolverlaten te voorkomen zijn vooral gericht op het aanpakken van verzuim. Er wordt pas actie ondernomen als het verzuim al een feit is.
Verzuimpreventie krijgt onvoldoende aandacht terwijl voorkomen altijd beter is dan genezen.
Goede voorlichting vormt de basis van elk succesvol project. En wat is nu een betere plek om studenten voorlichting te geven over verzuim dan hun eigen klas?
De gastles over verzuim is een interactieve les waarin de student zich bewust wordt van de oorzaken van verzuim, de gevolgen van zijn of haar verzuimgedrag en hoe dit gedrag wordt beïnvloed.
In een voorgesprek met de opdrachtgever wordt de verzuimproblematiek besproken en het gewenste gedrag van de studenten vastgesteld. De verwachtingen vanuit school en van de studenten zelf worden in de gastles besproken. De studenten leren welke omgevingsfactoren van invloed zijn op hun keuzes en gedrag. De gastdocent geeft informatie over hoe de school kan helpen in probleemsituaties en bij wie ze kunnen aankloppen op het moment dat zij voor de keuze staan om te verzuimen. Tenslotte wordt ingegaan op de regelgeving vanuit de leerplicht en hoe het bedrijfsleven omgaat met verzuim als ze na het behalen van hun diploma de arbeidsmarkt betreden.
Doelgroep
De gastles kan worden ingezet voor opleidingen met een hoge verzuimfrequentie maar is vooral bedoeld om eerstejaars studenten zo vroeg mogelijk bekend te maken met de regels rondom verzuim, de zorg en hulp vanuit school en hun eigen gedrag.
In de gastles staan de volgende onderwerpen centraal:
- Bewustwording
– Wat is verzuim?
– Waarom al die aandacht voor verzuim? - Gedragsverandering
– Wat wordt er van jou verwacht als je verzuimt?
– Wat kan jij van de school verwachten? - Regelgeving
– Welke regels gelden er op school?
– Welke regels gelden er vanuit de wet? - Voorbereiding op de arbeidsmarkt / stageplek
– Wat kost een dag verzuim en wie betaalt dat?
– Wat zijn de verplichtingen van de werkgever en de werknemer?
Meer informatie?
Neem contact met ons op.