“Goedemorgen, je spreekt met Cor Jaki. Ik ben vandaag ziek, dus ik kom niet.” Hoe zou jij reageren als je ’s ochtends in alle hectiek zo’n telefoontje aanneemt? En wat doe je als Cor de volgende keer een appje stuurt met de mededeling dat hij ziek is?
De leidinggevende van Cor is het eerste aanspreekpunt bij verzuim. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Het eerste gesprek is in veel gevallen bepalend voor de duur en de frequentie van het verzuim. Dat je elkaar spreekt en wat je bespreekt is dus cruciaal.
Nu hoor ik je denken: maar je mag toch helemaal niets meer vragen tegenwoordig?
Integendeel, er valt genoeg te bespreken. Als voor Cor en zijn leidinggevende maar duidelijk is wat er van ze verwacht wordt. De privacy van kwetsbare groepen, waaronder zieke medewerkers, is extra goed beschermd. En dat is maar goed ook. Maar dat betekent niet dat je geen gesprek meer met elkaar mag voeren of mag vragen “Hoe gaat het met je?”.
Het eerste doel bij de ziekmelding van Cor is dat wordt vastgesteld of hij recht heeft op loondoorbetaling. Bespreek dan ook alleen zaken die noodzakelijk zijn voor dat doel. Het feit dat Cor zegt dat hij ziek is, is een geldige reden om zijn loon door te betalen. Dat hij gisteren nog door een collega is gespot op een terras met een biertje is niet relevant. Ook niet of hij al bij de huisarts is geweest en of hij medicatie heeft gekregen.
Spreek dezelfde verzuimtaal!
Een tweede doel van het verzuimgesprek is het voldoen aan de gezamenlijke inspanningsplicht van Cor en zijn leidinggevende om het verzuim zo kort mogelijk te houden. Van de leidinggevende wordt verwacht dat hij passend werk aanbiedt en van Cor wordt verwacht dat hij passend werk accepteert. Hiervoor is het belangrijk dat iedereen dezelfde verzuimtaal spreekt. Spreek dus niet over rugklachten, keelpijn, bloedarmoede en paracetamol maar over taken, werkzaamheden en mogelijkheden.
De leidinggevende mag van Cor verwachten dat hij heeft nagedacht over de werkzaamheden die hij nog wel kan doen. Dat hij heeft gezocht naar alternatief vervoer als autorijden een probleem is. Of dat hij heeft bedacht welke werkzaamheden hij vanuit huis kan doen.
En de taken die Cor niet kan uitvoeren? Die draagt hij zelf over aan zijn collega’s. En als Cor op dit moment even helemaal niets kan? Dan kan hij wellicht inschatten wanneer er mogelijkheden ontstaan en welke werkzaamheden hij dan als eerste weer kan oppakken. En als dat ook onduidelijk blijft? Dan zal een bedrijfsarts de beperkingen van Cor moeten vaststellen zodat zijn leidinggevende alsnog passend werk kan aanbieden.
Kijken naar de mogelijkheden
Maar wat mag Cor eigenlijk van zijn leidinggevende verwachten? Heel simpel, dat hij passend werk aanbiedt. Dat kunnen deeltaken uit eigen functie zijn of werkzaamheden uit een andere functie. Maar wat vaker pauze houden, genoegen nemen met een lagere productiviteit, kortere werktijden of vanuit huis werken, zijn ook middelen om het werk van Cor passend te maken.
Dus hoe voer je een effectief verzuimgesprek? Dat begint met de juiste basiskennis over verzuim en de rechten en plichten die daarbij horen. Als Cor en zijn leidinggevende dezelfde doelen en dezelfde verwachtingen hebben, wordt een ziekmelding vanzelf omgebogen naar een inzetbaarheidsgesprek of arbeidsmogelijkhedengesprek. In 80% tot 90% van de gevallen kom je zo samen tot een snelle werkhervatting. En zijn er signalen dat het verzuim langdurig wordt of bestaat er meningsverschil over wat passend is? Dan kan altijd nog de bedrijfsarts om advies gevraagd worden.
Wil je meer weten hoe je de arbeidsmogelijkheden van medewerkers optimaal benut en welke vragen je bij een ziekmelding mag stellen en welke niet? Neem vrijblijvend contact met ons op.