Teleperformance
Dit wereldwijde contactcenter heeft in Nederland vier vestigingen: in Maastricht, Roermond, Tilburg en Zoetermeer. Kort nadat de eerste (onaangekondigde) bezoeken werden verricht, bleek dat veel medewerkers die zich hadden ziek gemeld, niet thuis waren. Nadat het verzuimreglement was aangepast, steeg het percentage medewerkers dat tijdens het onaangekondigde bezoek thuis was tot bijna 100%.
Teleperformance beoogt met het verzuimbezoek te bereiken dat medewerkers zich bewust worden van hun verzuimgedrag en ook leren om (in gesprek met een verzuimrapporteur) beperkingen en mogelijkheden om te werken te benoemen. Zo wordt duidelijk hoe en wanneer het werk weer zo spoedig mogelijk hervat kan worden. Nadat een verzuimbezoek heeft plaatsgevonden, blijkt de verzuimer vaak al weer daags na het bezoek te kunnen starten! Dit heeft er toe geleid dat het verzuimgedrag bij sommige medewerkers inmiddels in positieve zin is veranderd.
De verzuim-bezoeken blijven standaard ingezet worden. De verzuimcoaches van Teleperformance kunnen zich zo op de begeleiding van langdurend verzuim richten. Door middel van een statistiek brengt CBZ de resultaten van het verzuimbezoek inzichtelijk in beeld: denk aan de duur van het verzuim tussen bezoek en hervattingsdatum, % werkhervatting, % thuis/niet thuis. Zo wordt duidelijk of het gewenste effect wordt bereikt.