Meestal is de leidinggevende het eerste aanspreekpunt bij verzuim. Dat is een grote verantwoordelijkheid want het eerste gesprek is in veel gevallen bepalend voor de duur en de frequentie van het verzuim.
Een goed gesprek leidt tot inzetbaarheid
Het voeren van een goed gesprek bij een ziekmelding doe je niet uit de losse pols. Zonder de juiste kennis van wet- en regelgeving, inzicht in mogelijkheden voor passend werk en het benutten van goede gesprekstechnieken verlies je de regie. Via onze training word je optimaal voorbereid op het voeren van een effectief gesprek en krijg je praktische handvatten en vaardigheden om verzuim te beperken en inzetbaarheid te bevorderen.
Het voeren van een goed gesprek bij een ziekmelding doe je niet uit de losse pols…
Resultaat
Na afloop van de training ben je op de hoogte van de relevante wet- en regelgeving en heb je geleerd hoe je zelf een telefonische “ziekmelding” verandert in een effectief inzetbaarheidsgesprek.
Mogelijke inhoud training
- Visie op inzetbaarheid en verzuim anno 2023.
- Inzicht in en bewustwording van (verzuim)gedrag.
- Kennis van relevante wet –en regelgeving: Welke vragen stel je.
- Wat zijn benutbare mogelijkheden.
- Praktijkvoorbeelden en oefeningen via rollenspellen.
- Rol van de leidinggevende, bedrijfsarts en mogelijke interventies.
Tijdsduur
Afhankelijk van de trainingsdoelstelling en in overleg met de opdrachtgever.
Interesse?
Neem contact met ons op.