Gert Stok, verzuimrapporteur regio Rijnmond
“Na 30 jaar vind ik het werk als verzuimrapporteur nog steeds uitdagend en doe ik het nog steeds met veel plezier. Het is afwisselend omdat geen huis-bezoek hetzelfde is, maar ook omdat de werkwijze in de loop der jaren steeds is aangepast aan de tijdgeest en gestreefd wordt naar optimale kwaliteit.
“Ik kan in mijn werk echt ‘mijn ei kwijt’. Je wordt constant uitgedaagd om doelmatig te handelen en je aan te passen aan andere omstandigheden. Kortom een wereldbaan!”
Omgaan en communiceren met mensen uit verschillende culturen
“Nog steeds heb ik profijt van opleidingen en cursussen die ik bij het GAK heb gevolgd, vooral “Omgaan en communiceren met verschillende culturen”. Deze vaardigheden gebruik ik nog regelmatig. Bij studentbezoeken heb ik contact met jongeren uit verschillende leeftijdscategorieën en opleidingen. Ook hier krijg ik een inkijk in verschillende milieus en culturen. Goed communiceren en soms argumenteren is nodig om gemeenschappelijke doelen te ontdekken, zodanig dat dit tot overeenstemming en acceptatie bij beide partijen leidt.
Persoonlijk vind ik het interessant om te horen hoe leerlingen hun opleiding en stages ervaren. Zo blijf ik ook nog op de hoogte van de verschillende ontwikkelingen in het onderwijs”.
Huisbezoek effectiever dan telefonisch contact
“Uit eigen ervaring weet ik dat een huisbezoek significant effectiever is dan telefonisch contact. Het huisbezoek is een persoonlijker benadering waarbij je niet alleen de non-verbale communicatie waarneemt maar ook de thuissituatie. Dit kun je ‘meenemen’ in het gesprek. Ik merk dat ik binnen een paar minuten het vertrouwen win van de student, waardoor optimale informatie uitwisseling plaatsvindt. Zo kom ik tot een snelle hervatting van de les of stage of tot een afspraak over contact met de school. De uitkomst van een huisbezoek is m.i. dan ook positiever voor de opdrachtgever dan van een telefonisch contact.
Indien ouders thuis zijn, betrek ik hen, indien nodig, bij het gesprek. Ouders merken op, dat de school moeite doet om in contact te blijven met de leerling”.
Schuldenproblematiek
“Onlangs bezocht ik een student die al een tijdje niet meer op school kwam. Hij woonde al op zichzelf en gaf in eerste instantie aan dat hij ziek was en hierdoor beperkt in energie en concentratie. Tijdens ons gesprek signaleerde ik dat hij geëmotioneerd raakte en zag ik zenuwtrekjes. Bij doorvragen bleek de werkelijke reden: financiële problemen. Hij schaamde zich er voor, had zich volledig teruggetrokken en alle contacten verbroken. Door de schulden waren ook huisvestingproblemen te verwachten. Hij gaf aan dat hij op dit moment niet in staat was om het zelf op te lossen: hij had duidelijk hulp nodig. Nog tijdens het huisbezoek belde hij, op mijn advies, met school. Het resultaat was niet alleen een afspraak met de maatschappelijk werker van de school, ook heb ik hem ervan kunnen overtuigen dat gewoon weer naar school gaan de volgende goede stap zou zijn. We spraken af dat hij de volgende dag weer de lessen zou gaan volgen. Een echte win-winsituatie”.