Iedereen kent het positieve gevoel van geluk. Zo heb je puur geluk (stom toeval), bijvoorbeeld als je de loterij wint of nèt niet van de trap valt. Of geluk uit een liedje, zoals de zon die doorbreekt, een vers kopje thee. Maar ook het geluksgevoel dat je ervaart als je iemand helpt of blij maakt of als je iets bereikt waarvan je nooit verwacht had dat je het in je had.
Ervaar je dit gevoel nooit in je werk? Grote kans dat je bovengemiddeld verzuimt of niet optimaal presteert. Wetenschappelijk onderzoek toont namelijk aan dat werknemers die gelukkig zijn vele malen minder verzuimen en beter presteren dan werknemers die ongelukkig zijn.
Plezier hebben in wat je doet, nut en zingeving bepalen in hoge mate jouw (werk)geluk. Er zijn maar weinig mensen die van hun hobby hun werk kunnen maken maar als je dat kunt, is de kans groot dat je gelukkig bent en steeds beter wordt in je werk.
Iedereen kent het positieve gevoel van geluk.
Werkgeluk straalt in hoge mate af op je prestaties, collega’s en klanten. Een vrolijke, actieve en geïnteresseerde serveerster verkoopt meer drankjes, krijgt meer fooi en oogst meer waardering dan een serveerster waarbij het ervan af druipt dat ze er helemaal geen zin in heeft om je bestelling op te nemen.
Kan je die ongemotiveerde serveerster dwingen om vrolijk, actief en geïnteresseerd te zijn? Nee, geluk en “moeten” gaan heel slecht samen. Maar als het haar duidelijk wordt dat ze met ander gedrag sneller, makkelijker en op een leukere manier haar droom (verre reizen maken) kan realiseren, maakt ze misschien wèl de keuze om een andere houding aan te nemen.
Geluk wordt dus niet alleen bepaald door onzekere en onbekende factoren, je hebt er zelf invloed op door goed na te denken over de keuzes die je maakt of niet maakt.
CBZ helpt mensen in gesprekken zich bewust te worden van hun keuzegedrag en de gevolgen daarvan. Het is namelijk altijd beter zelf te kiezen dan dat er voor je gekozen wordt.