Een werknemer meldt zich met regelmaat ziek voor één dag? Dan spreken we van kort frequent verzuim. Het voorkomen van kort frequent verzuim vraagt een andere aanpak dan bij langdurig verzuim. Maar hoe pak je dit precies aan als werkgever? In dit artikel bespreken we waarom een werknemer zich vaak ziekmeldt, wat je op dat moment kunt doen en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.
Een lage verzuim drempel
Ja, de verzuimdrempel, we hebben het er met regelmaat over. Bij een hoge verzuimdrempel zal de werknemer zich minder vaak ziek melden dan bij een lage verzuimdrempel. Dit klinkt vrij logisch. Maar hoe verhoog je de drempel dan?
Communicatie is key
Merk je dat een werknemer niet lekker in zijn of haar vel zit? Neem het initiatief zelf en ga het gesprek aan. Een werknemer zal niet altijd op een werkgever afstappen en vertellen over een persoonlijke situatie waardoor het niet zo goed gaat. Maar als het bespreekbaar wordt gemaakt, kunnen beide partijen elkaar tegemoet komen. Bijvoorbeeld door werkdruk te verminderen of stress te voorkomen. Op deze manier voelt de werknemer zich gehoord, waardoor ook wordt de band tussen werknemer en werkgever beter en het zal de betrokkenheid van de werknemer vergroten.
Tips voor een gesprek
Een goede voorbereiding is het halve werk, want het voeren van een gesprek is niet altijd even makkelijk. Zorg ervoor dat je de feiten overzichtelijk hebt. Hoe vaak is de werknemer de laatste weken ziek geweest? Is dit gemiddeld of bovengemiddeld? Zorg ervoor dat je een locatie hebt waar je privé kan praten, zodat de werknemer zich op zijn of haar gemak voelt. Pak een kop koffie en geef duidelijk aan dat het geen negatief gesprek is, maar dat je je zorgen maakt over je personeel. Blijf tijdens het gesprek objectief en kalm. Vraag wat de werknemer zelf van het verzuim vindt en of er een duidelijke verklaring voor is. Tijdens het gesprek mag je niet om medische info vragen. Je kunt natuurlijk wel vragen hoe het gaat met de werknemer, hoe het contact is met andere werknemers of hoe het thuis gaat. Door open vragen te stellen zal de werknemer vertellen wat er aan de hand is. Zorg dat je goed en geduldig luistert.
Motivatie en verantwoordelijkheden
Er bestaat een directe relatie tussen de verzuimdrempel en de verantwoordelijkheid die iemand voelt voor zijn werk of team. Denk maar eens aan de gevolgen van verzuim voor een zzp’er ten opzichte van een productiemedewerker. Hoe verantwoordelijker iemand zich voelt voor een taak, hoe harder hij zich zal inspannen om ervoor te zorgen dat alles goed blijft lopen. Dus hoe duidelijker de verantwoordelijkheid, hoe meer betrokkenheid en hoe hoger de verzuimdrempel. Maak werknemers daarom (mede) verantwoordelijk voor een taak of proces. Dat vergroot de betrokkenheid en motivatie van de medewerker en zo blijf je ‘in control’ als werkgever.